A világ sajnos nem egy tökéletes hely. A dolgok nem mindig mennek a tervek szerint vagy egyszerűen csak kudarcot vallanak.
Ez ugyanúgy igaz a fejlesztésben is, mint az életben. Ha egy szoftver nem megfelelően működik, nem felel meg az elvárásoknak, akkor jönnek képbe az ügyfék által készített hibajegyek, melyek, ha megfelelően vannak kitöltve, akkor felgyorsíthatják a problémamegoldást. Íme néhány tipp, amelyet érdemes figyelembe venni a hibajegyek létrehozásakor.

Weboldal javítási folyamat

Professzionális segítség a problémától a megoldásig. Fénysebességgel javítjuk meg weboldalát!

Legyen olyan alapos a probléma leírásakor, amennyire csak tud

A részletek nagyon fontosak egy probléma hibaelhárításánál. Általában minél több információt tartalmaz a leadott hibajegy, annál gyorsabb és könnyebb lesz maga a hibaelhárítás. Az információk részletessége sok időt takaríthat meg a projektmenedzsernek és/vagy fejlesztőnek, akinek így nem kell folyamatosan visszakérdezgetnie. Ez az aprólékosság akkor is jól jöhet, ha a fejlesztő éppen akkor próbálna kapcsolatba lépni Önnel, amikor még nem áll módjában beszélni velük. A részletek leírása valóban elsőre több időt vesz majd igénybe, azonban az így létrejött részletes űrlap felgyorsíthatja a folyamatokat.

Tehát az alapszabály: inkább legyen ott több olyan információ, ami lehet, hogy nem szükséges, minthogy olyanok hiányozzanak, melyek kulcsfontosságúak.

Íme néhány általános információ, amelyet mindenképp érdemes lejegyezni a hibajegyben:

  • Melyek voltak a pontos lépések, melyek létrehozták a problémát?
  • Mikor futott bele a problémába?
  • Milyen felhasználónevet használt, amikor a probléma felmerült?
  • Melyik URL-címen/képernyőn volt, amikor a probléma felmerült?

 Csatoljon képernyőfotót, képernyővideót vagy akár naplót a problémáról

A legkönnyebb módja egy probléma leírásánál, ha egy képernyőképet vagy akár képernyővideót készít róla. Ez a kép és/vagy videó pontos információkat nyújt a fejlesztőnek, például a pontos hibaüzenetet, néhány összefüggést arról, hogy mi történik a számítógéppel (például mekkora a feldolgozási terhelés), valamint megmutatja, hogy pontosan hol lépett fel az adott probléma. Ezek az információk mind segítenek a probléma gyors feltárásában akkor is, ha véletlenül valami valamilyen elemet tévesen írnak le vagy akár teljesen kihagynak a hibajegyből.

Mérvadó, hogy a hibajegy megfelelő naplófájlokat vagy alkalmazás dump fájlokat tartalmazzon, melyek mélyreható információkkal bírnak egy alkalmazásról annak összeomlásakor. Ha fájlt próbált importálni egy alkalmazásba sikertelenül, akkor azt a fájlt is ajánlatos feltölteni a hibajegybe. Minél több elemet hozzáad a hibajegyhez, a probléma helyreállítása annál könnyebb lesz.

Pontosan írja le milyen szerverkörnyezetben futott az oldal

Kritikus fontosságú tudni, hogy pontosan melyik környezettel dolgozik a felhasználó, hogy a javasolt javításokat a tesztelés során megfelelően ellenőrizni lehessen ugyanazokkal vagy hasonló környezetekkel szemben. Így lényeges tudni, hogy milyen tárhelyen van az oldalunk: osztott tárhely, VPS, esetleg dedikált szerver.

Azt is elengedhetetlen leírni, hogy a tárhelyen milyen operációs rendszer van: LINUX, esetleg WINDOWS szerver. Továbbá ajánlott még lejegyezni, hogy milyen webszerveren fut az oldal: APACHE, NGINX, IIS, Open LightSpeed stb. A PHP pontos verzióját, az adatbázis szoftvert és az adatbázis motort (MYSQL, MARIADB, POSTGRESQL, MSSQL, SQLite, stb.) annak verzióját és motorját (MySQL esetében ez vagy INNDBB vagy MYISAM) lényeges a fejlesztő tudomására hozni.

Kulcsfontosságú az is, hogy milyen nyelvben készült az oldal (PHP, .net core, python, ruby stb.) Ha PHP, akkor CMS (WordPress, Drupal, Joomla! stb.) vagy keretrendszer (laravel, symfony, yii, CAKEPHP, CODEIGNATOR stb), vagy esetleg teljesen egyedi a rendszer.

Amennyiben nem tudja pontosan a fentebb leírtakat, vagy csak egy része van meg, akkor se essen kétségbe, kérje el az adatokat a tárhelyszolgáltatótól, korábbi fejlesztőtől, vagy a webmestertől és máris indulhat a hibajavítás. Ha ezek hiányoznak a hibajegyről, akkor is befogadják majd azt a fejlesztők, azonban így több időt kell majd eltölteniük a kutatással, mint magával a probléma megoldásával, ami extra költségeket jelenthet.

Ami jó hír ezt elegendő csak egyszer megadni a fejlesztő, weboldal karbantartó csapatának! 🙂

Sorolja fel azokat a műveleteket, amelyekkel már megpróbálta kijavítani a problémát

A folyamat másik kritikus lépése, hogy lépésről lépésre elmondja a fejlesztőnek, hogy mit próbált megtenni a probléma kijavítása érdekében. Ez magában foglalhatja a böngésző bezárását, a számítógép újraindítását, a jelszó megváltoztatását stb. Ezenkívül a cselekvések kiküszöbölése gyorsabb megoldást eredményezhet, mivel lerövidíti a lehetséges okok listáját, és segíti a fejlesztőnek a megoldás megtalálásban.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük